MOOC
(MASSIVE OPEN ONLINE COURSE)
Nedir?
İnternet sayesinde geniş kitleleri bir araya getirerek yeni bir öğrenme ortamı sunan “Massive Open
Online Course” (MOOC), Türkçe çevirisiyle “Kitlesel Açık Çevirimiçi Dersler” demektir.
Üniversite derslerinin, ücretsiz yada
cüz’i bir miktar karşılığında çevrimiçi
bir platformda verilmesidir.
2008 yılında kullanılmaya başlanmış
ve giderek yaygınlaşmış olan “MOOC” (Massive
Open Online Course) , sınırsız
kullanıcıya internet üzerinden ücretsiz erişime izin veren çevirimiçi
derslerden oluşmaktadır. MOOC dersleri; videolar, problemler, anketler ve görsellerden
oluşmakta ayrıca öğrenci ve öğretim
üyelerinin arasındaki etkileşimi kuvvetlendirmek için kullanıcı forumları da barındırıyor. Derslerde
çoğunlukla konu anlatımları, videolar,
testler, ödevler, tartışma platformları ve bloglardan yararlanılmaktaymış. MOOC’lar
eğitimin aynı kalitede ve sınırsız olarak tüm dünyada
gerçekleşmesine imkân sunmakta ve bu fırsatı arttırmaktadır. Ayrıca kitleler
arasında fırsat eşitliği sağladığını ve demokratik bir öğrenme ortamı
oluşturduğunu söyleyebiliyoruz.
MOOC’ların Yararları Nelerdir?
MOOC sayesinde internet bağlantısı olan her
yerde eğitim imkânına sahip olabiliyoruz. Tüm ülkeler için kendi ana dillerinde
eğitim sunulabiliyor. Derslerin herhangi bir etkene bağlı kalmaması ve ders
için birçok materyalin bulunması o dersin verimini oldukça yükseltiyor.
Derslerin gidişata bırakılması o dersin planını oluşturuyor ve bununla beraber
dersler oldukça akıcı geçiyor. Öğrencilerin
disiplinden uzak, rahat ve yaratıcı öğrenmeleri hedefleniyor.Tüm bu
saydıklarım dışında MOOC yararları arasında farklı bir durum daha söz
konusudur. Bu konu ise; işte
çalışanlara, hamile olanlara, engeli yada hastalığı bulunan bireylere evden
dışarıya çıkmadan uygun olan her yerden eğitim imkanına sahip olmalarını
sağlamaktadır.
MOOC’ların Zararları Nelerdir?
MOOC’ların Zararları olarak şunları söyleyebiliyoruz:
Öğrenciler kendi ders içeriklerini oluşturduklarından
bu durum bir zorluk oluşturuyor. Öğrencilerin başarılarının
değerlendirilmesi konusunda online
eğitimde ‘kopya’ sorunu yaşanmaktadır. İnternet ve gerekli donanım birimleri
olmaması halinde bu eğitime erişim yapılamaz. Bireyin kişisel gelişimini olumlu
olarak etkileyemiyor çünkü öğrenciler arasında iletişim kopukluğu olabilir ve
sosyal etkileşim tam olarak sağlanamaz. Öğrencilerin ders konusunda kendilerini
geliştirmesi ve yönetmesi büyük bir sorumluluk gerektirmektedir. Son olarak
derslerin teorik olarak verilmesi dolayısıyla
uygulamalı ve deneysel derslerin verilemediği için geri planda kalması
önemli bir sorun teşkil edebilir.
Türkiye’de Yapılan MOOC Uygulamaları
Nelerdir?
Öncelikle Türkiye’de MOOC uygulamaları, ABD ve Avrupa’nın oldukça gerisindedir.
Türkiye’de MOOC’lar sayesinde 2008 yılından bugüne, özellikle son birkaç yıl
içinde dünyada milyonlarca kişiye eğitim imkânı sunulmuştur. Türkiye de bu
eğitim ortamı henüz yeni olduğu için yeni yeni tanınmaya başlandı ve bu sisteme
alışmaya başlandı. Türkiye’de bulunan bu uygulamalara şimdi birkaç örnek
araştırdım.
1- E-Üniversite:
Türkiye’deki ilk MOOC
uygulaması 2013 yılında e-üniversite adıyla http://www.e-universite.com.tr/ adresi
üzerinden verilmektedir. E-üniversite, evrenseldir ve uluslar arası lisans, yüksek lisans ve doktora diplomaları veren bir MOOC
platformudur.
2- Anadolu MOOCs:
Anadolu Üniversitesi, “Yaşamboyu Öğrenme Odaklı Dünya Üniversitesi Olma’
vizyonuna ulaşmak amacıyla Anadolu MOOCs
adı altında mooc.anadolu.edu.tr/ adresi üzerinden isteyen
herkesin alabileceği dersler sunmaktadır.
3- AtademiX:
Atatürk Üniversitesi bünyesindeki
Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi bu uygulamayı yürütmektedir. Dünyada
hızlı bir şekilde yaygınlaşan MOOC hareketinin Türkiye'deki ilk kurumsal
uygulaması AtademiX olup Avrupa MOOC
listesine adını yazdırmıştır.
4- Akadema:
Anadolu Üniversitesi’nin henüz bir
proje aşamasındadır. Hayata geçirildiği takdirde Türkiye’deki en büyük MOOC
uygulaması vasfına sahip olabilecek. Akadema’nın çok yakında faaliyet
göstereceği tahmin ediliyor. Yaşam boyu öğrenmeye yönelik her türlü
eğitim-öğretim faaliyetini kapsayacak bir planı mevcuttur.
Diğer
Ülkelerdeki MOOC Uygulamaları
Nelerdir?
2011 yılından bugüne kadar dünyada MOOC
uygulamaları sayısı hızla artmaktadır. Bunlardan bazıları; Coursera, Edx, Udacity, Khan Academy, Codeacademy, gibi kuruluşlardır. Bunlar
arasından en çok öğrenci kitlesine sahip olan uygulamalara biraz değineceğim.
1- Coursera:
Stanford Üniversitesi’nden Bilgisayar
Bilimleri profesörleri Andrew Ng ve Daphne Koller tarafından kurulmuş bir
eğitim platformudur. Coursera’nın internet
sitesinin adresi (https://www.coursera.org/)
şeklindedir ve dersler videolar şeklinde verilmektedir. Ayrıca, konu
başlıkları belirlenmiş derslerin tamamını Rusça, Portekizce, Türkçe, Japonca,
Ukrayna, Kazakistan ve Arapça’ya çevirme olanağı büyük bir avantaj
sağlamaktadır.
2- EdX:
EdX
uygulaması öğrencilerine 500 farklı ders imkânı sunan, alanında öncü
kurumlardan biridir. Google ve Amazon
gibi teknoloji şirketleriyle de yaptığı çevrimiçi eğitim işbirlikleri sayesinde
edX, dünya genelinde dört milyondan fazla öğrenciye ulaşmaktadır.
3- Udacity:
Udacity’ye
190’dan fazla ülkede 160.000’den fazla öğrenci kayıt olmuştur.
KAYNAKÇA
[1] Carr, N. (2012,
September 27). The crisis in higher education, 3. MIT Technology Review. Retrieved May 3, 2015, from
http://www.technologyreview.com/featuredstory/429376/the-crisis-inhigher-education/
[2] http://akadema.anadolu.edu.tr/
[3] http://atademix.atauni.edu.tr/
[4] https://www.coursera.org/
[5] https://www.edx.org/
[6] http://www.e-universite.com.tr/
[7] https://www.udacity.com/
Yorumlar
Yorum Gönder