MOOC  (MASSIVE OPEN ONLINE COURSE)  Nedir?

İnternet sayesinde geniş  kitleleri bir araya getirerek  yeni bir öğrenme ortamı sunan “Massive Open Online Course” (MOOC), Türkçe çevirisiyle “Kitlesel Açık Çevirimiçi Dersler” demektir. Üniversite derslerinin,  ücretsiz yada cüz’i bir miktar karşılığında  çevrimiçi bir platformda verilmesidir.
2008 yılında kullanılmaya başlanmış ve giderek yaygınlaşmış olan  “MOOC” (Massive Open Online Course) ,  sınırsız kullanıcıya internet üzerinden ücretsiz erişime izin veren çevirimiçi derslerden oluşmaktadır. MOOC dersleri; videolar, problemler, anketler ve görsellerden oluşmakta ayrıca  öğrenci ve öğretim üyelerinin arasındaki etkileşimi kuvvetlendirmek için  kullanıcı forumları da barındırıyor. Derslerde çoğunlukla  konu anlatımları, videolar, testler, ödevler, tartışma platformları ve bloglardan yararlanılmaktaymış. MOOC’lar  eğitimin  aynı kalitede ve sınırsız olarak tüm dünyada gerçekleşmesine imkân sunmakta ve bu fırsatı arttırmaktadır. Ayrıca kitleler arasında fırsat eşitliği sağladığını ve demokratik bir öğrenme ortamı oluşturduğunu söyleyebiliyoruz.


MOOC’ların  Yararları Nelerdir?

 MOOC sayesinde internet bağlantısı olan her yerde eğitim imkânına sahip olabiliyoruz. Tüm ülkeler için kendi ana dillerinde eğitim sunulabiliyor. Derslerin herhangi bir etkene bağlı kalmaması ve ders için birçok materyalin bulunması o dersin verimini oldukça yükseltiyor. Derslerin gidişata bırakılması o dersin planını oluşturuyor ve bununla beraber dersler oldukça akıcı  geçiyor. Öğrencilerin disiplinden uzak,  rahat  ve yaratıcı öğrenmeleri hedefleniyor.Tüm bu saydıklarım dışında MOOC yararları arasında farklı bir durum daha söz konusudur. Bu konu ise;  işte çalışanlara,  hamile olanlara,  engeli yada hastalığı bulunan bireylere evden dışarıya çıkmadan uygun olan her yerden eğitim imkanına sahip olmalarını sağlamaktadır.


MOOC’ların Zararları Nelerdir?

MOOC’ların  Zararları olarak şunları söyleyebiliyoruz: Öğrenciler  kendi ders içeriklerini oluşturduklarından bu durum bir zorluk oluşturuyor. Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesi  konusunda online eğitimde ‘kopya’ sorunu yaşanmaktadır. İnternet ve gerekli donanım birimleri olmaması halinde bu eğitime erişim yapılamaz. Bireyin kişisel gelişimini olumlu olarak etkileyemiyor çünkü öğrenciler arasında iletişim kopukluğu olabilir ve sosyal etkileşim tam olarak sağlanamaz. Öğrencilerin ders konusunda kendilerini geliştirmesi ve yönetmesi büyük bir sorumluluk gerektirmektedir. Son olarak derslerin teorik olarak verilmesi dolayısıyla  uygulamalı ve deneysel derslerin verilemediği için geri planda kalması önemli bir sorun teşkil edebilir.


Türkiye’de Yapılan MOOC  Uygulamaları  Nelerdir?

    Öncelikle  Türkiye’de MOOC uygulamaları,  ABD ve Avrupa’nın oldukça gerisindedir. Türkiye’de MOOC’lar sayesinde 2008 yılından bugüne, özellikle son birkaç yıl içinde dünyada milyonlarca kişiye eğitim imkânı sunulmuştur. Türkiye de bu eğitim ortamı henüz yeni olduğu için yeni yeni tanınmaya başlandı ve bu sisteme alışmaya başlandı. Türkiye’de bulunan bu uygulamalara şimdi birkaç örnek araştırdım.


1-    E-Üniversite:

Türkiye’deki  ilk MOOC uygulaması 2013 yılında e-üniversite adıyla  http://www.e-universite.com.tr/ adresi üzerinden verilmektedir. E-üniversite, evrenseldir ve uluslar arası  lisans, yüksek lisans  ve doktora diplomaları veren bir MOOC platformudur. 

2-    Anadolu MOOCs:

Anadolu Üniversitesi, “Yaşamboyu  Öğrenme Odaklı Dünya Üniversitesi Olma’ vizyonuna ulaşmak amacıyla  Anadolu MOOCs adı altında mooc.anadolu.edu.tr/ adresi üzerinden  isteyen  herkesin alabileceği  dersler  sunmaktadır. 

3-    AtademiX:

            Atatürk Üniversitesi bünyesindeki Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi bu uygulamayı yürütmektedir. Dünyada hızlı bir şekilde yaygınlaşan MOOC hareketinin Türkiye'deki ilk kurumsal uygulaması AtademiX olup  Avrupa MOOC listesine adını yazdırmıştır.

4-    Akadema:

Anadolu Üniversitesi’nin henüz bir proje aşamasındadır. Hayata geçirildiği takdirde Türkiye’deki en büyük MOOC uygulaması vasfına sahip olabilecek. Akadema’nın çok yakında faaliyet göstereceği tahmin ediliyor. Yaşam boyu öğrenmeye yönelik her türlü eğitim-öğretim faaliyetini kapsayacak bir planı mevcuttur.


Diğer  Ülkelerdeki  MOOC  Uygulamaları  Nelerdir?

    2011 yılından bugüne kadar dünyada MOOC uygulamaları sayısı hızla artmaktadır. Bunlardan bazıları;  Coursera, Edx, Udacity, Khan Academy,  Codeacademy, gibi kuruluşlardır. Bunlar arasından en çok öğrenci kitlesine sahip olan uygulamalara biraz değineceğim.

 1-    Coursera:

  Stanford Üniversitesi’nden Bilgisayar Bilimleri profesörleri Andrew Ng ve Daphne Koller tarafından kurulmuş bir eğitim platformudur.  Coursera’nın internet sitesinin adresi (https://www.coursera.org/)  şeklindedir ve dersler videolar şeklinde verilmektedir. Ayrıca, konu başlıkları belirlenmiş derslerin tamamını Rusça, Portekizce, Türkçe, Japonca, Ukrayna, Kazakistan ve Arapça’ya çevirme olanağı büyük bir avantaj sağlamaktadır.

       2- EdX:

         EdX  uygulaması öğrencilerine 500 farklı ders imkânı sunan, alanında öncü kurumlardan biridir.  Google ve Amazon gibi teknoloji şirketleriyle de yaptığı çevrimiçi eğitim işbirlikleri sayesinde edX, dünya genelinde dört milyondan fazla öğrenciye ulaşmaktadır.

      3- Udacity:

       Udacity’ye 190’dan fazla ülkede 160.000’den fazla öğrenci kayıt olmuştur.


KAYNAKÇA

[1]   Carr, N. (2012, September 27). The crisis in higher education, 3.  MIT Technology Review. Retrieved  May 3, 2015, from http://www.technologyreview.com/featuredstory/429376/the-crisis-inhigher-education/ 

[2]  http://akadema.anadolu.edu.tr/

[3]  http://atademix.atauni.edu.tr/

[4]  https://www.coursera.org/

[5]  https://www.edx.org/

[6]  http://www.e-universite.com.tr/

[7]  https://www.udacity.com/ 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UNITY 2D OYUN FİNAL ÖDEVİ