e-ÖĞRENME TEKNOLOJİLERİ VE MEDYA
SORU-1:
e-öğrenme bağlamında öğretim
teknolojilerini nasıl tanımlarsınız? Bu teknolojilerin tarihini incelediğinizde
nasıl bir değişim yada gelişim görüyorsunuz?
Teknoloji, gerçek dünyadaki problemleri çözmek için
kullandığımız araç ve makinelerı kapsar. Öğretim teknolojilerinin ise kapsamı
daha farklıdır. Öğretim teknolojileri yalnızca araç ve makineleri değil, İnternet ile birlikte donanım, iletişim, yazılım, prosedür ve protokolleri de
kapsar. Öğretim teknolojilerinin gelişmesi, kullanılan medyaları iyileştirir.
Bu teknolojilerin günümüzde giderek geliştiğini görüyoruz.
SORU-2:
Teknoloji hangi durumlarda “Öğretim Teknolojisi” olarak adlandırılır?
Teknolojiyi eğitsel yapan özellikler nelerdir?
Teknolojilerin öğretim ortamlarına entegre edilmesi ve
zamanla vazgeçilmez hale gelmesi öğretim teknolojisi kavramının alt yapısını
oluşturuyor. Teknoloji bir medya olmadan öğrenme gerçekleştiremez. Teknoloji
medyalara erişim olanağı sağlar. Bu yönden eğitime destek veren bir yönü
vardır.
SORU-3:
Bilginin farklı medya türleri ile sunulması neyi değiştirmektedir? Öğrenenlerde
nasıl farklı etki oluşturmaktadır?
Farklı medyaların kullanılma sebebi; konunun içeriği ve kazandırılması
hedeflenen beceriler ile ilgilidir. Her bireyin öğrenme stili farklıdır.
Medyaların daha çok bireye hitap edilmesi için içeriğe uygun seçilmesi oldukça
önemlidir.
SORU-4:
Farklı iletişim teknolojilerinin ve medyanın özellikleri nelerdir? Bunlar
e-öğrenme ortamlarında nasıl kullanılabilir?
Medya farklı türdeki içeriği sunabildiği sürece farklılaşır.
Metin, ses ve resim ögelerini ve sunum sürecindeki hareketliliği medyayı farklı
kılar. İçeriğin soyut ya da somut ele alınması ne tür simge yada sembol
kullanıldığı değişir. E-öğrenme ortamlarında bilişsel, duyuşsal ya da psikomotor becerilerin gelişimi için
içeriğin yüzeysel ya da derin anlatımı için farklı medyalar kullanılmalıdır.
SORU-5:
Öğretim açısından internet teknolojilerinin önemi nedir? Eğitimde nasıl bir
dönüşüme neden olmuştur?
İnternet teknolojileri sayesinde katılımcılar ile öğretmen
sohbet edebilir. İş birliğine dayalı grup çalışmaları, etkileşimli tartışmalar
yapılabilir. Katılımcıların sorularına anlık dönüt verilebilir. Dosya ya da
verilerin paylaşımı bireysel öğrenmeyi destekleyici niteliktedir.
SORU-6:
Belirli bir konu veya öğrenci grubu için hangi iletişim teknolojileri ve medya
daha uygundur?
Eğitmen tabanlı medya, bir grup öğrenciyi bilgilendirmek için
daha kullanışlı bir türdür. Geleneksel sınıf ortamlarında olduğu gibidir.
SORU-7:
Teknoloji ve medya öğrenmedeki kalıcılığı artırmak amacıyla nasıl bir arada
kullanılabilir?
İçerik anlatımı için kullanılan e-kitaplar, ses ve videolara
daha sonra da erişilebildiği için öğrenci her zaman çalışıp tekrar edebilir. Bu
durum da öğrenmedeki kalıcılığı olumlu etkiler. Ayrıca sunularda kullanılan
emoji ve ikonlar görsel hafızaya hitap edeceği için daha fazla kalıcılık
sağlayabilir.
SORU-8:
Farklı medya türleri pedagojik açıdan ne tür farklılıklar göstermektedir?
E-kitap,
sunu gibi materyallerin kullanımı bilginin doğrudan aktarılmasını sağlarken; görsel öğeler soyut kavramları somutlaştırmada,
algılamayı kolaylaştırmada önem taşır. Ayrıca video ve ses kullanılması da
göstererek yaptırılması gereken uygulamalarda, örnek olayların incelenmesinde
uygun olmaktadır. Bundan dolayı içeriğe göre kullanılacak medya kuşkusuz
değişecektir.
SORU-9: Yeni
medya ve teknolojilerin eğitsel açıdan yararlı ve sınırlı yönleri nelerdir?
Günümüzde kullanılan
medya ve teknolojiler, geleneksel sınıf ortamının yerini tutamaz. Yüz yüze
iletişim daha etkilidir. Olası bir sorunda ya da öğrencilerin sorularında anında çözüm olanağı vardır. Bunun dışında
istenilen zaman da tekrar tekrar içeriğe
ulaşıp çalışabilmek ver her öğrencinin kendi hızında ilerleyebilmesi büyük
avantajdır.
SORU-10:
Medya ve seçim sürecine ilişkin farklı model önerileri neler olabilir?
Bates’in
Medya Seçim Modeli dijital çağın özellikleri göz önüne alınarak
güncellenmiştir. Yeterli bir model olarak gördüğüm için başka bir model önerim
henüz yoktur.
Yorumlar
Yorum Gönder